سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰۳

عوارض مصرف هورمون هاي بدنسازي

۱۰۴ بازديد

عوارض وحشتناك مصرف هورمون هاي بدنسازي



عوارض وحشتناك مصرف هورمون هاي بدنسازي



مصرف كراتين براي جلوگيري از خستگي
مصرف كراتين امروزه در بين ورزشكاران ايراني و البته ساير كشورها شايع شده است اما بسياري از اين ورزشكاران بدون اطلاع از عوارض مصرف بي رويه كراتين براي رسيدن به اهداف خود در مدت كوتاه تري اقدام به مصرف بيش از اندازه مجاز اين مكمل مي كنند.
با سوخت و ساز پروتئين ها در بدن، كراتين در كليه و كبد از تركيب سه آمينو اسيد آرژنين، گليسين و متيونين توليد مي شود و به همين دليل بعضي از افراد به اشتباه فكر مي كنند اين ماده در افزايش انرژي ورزشكاران مفيد است. تقريبا 95 درصد كراتين بدن در عضلات اسكلتي به كراتنين تبديل شده و بعد در چرخش توسط كليه ها به ميزان 2 گرم در روز دفع مي شود. خيلي مهم است كه كراتين با كراتينين اشتباه گرفته نشود. در عضله اسكلتي، كراتين نقش مهم و حياتي به عنوان منبع انرژي آني و در دسترس براي انقباض عضله بازي مي كند.
هدف از مصرف مكمل هاي كراتيني بيشينه سازي ذخاير كراتين و فسفوكراتين بيشتر عضله است كه باعث توليد سريع تر ATP در حين 10 الي 20 ثانيه نخست فعاليت هاي شديد و بي هوازي خواهد شد و همچنين به طور بالقوه براي بافر كردن اسيد لاكتيك و به تاخير انداختن خستگي مناسب است.

مصرف پروتئين ها و حجيم كردن عضلات
مصرف خودسرانه پروتئين ها و مكمل هاي ورزشي در بسياري از باشگاه ها رواج دارد اما در صورتي كه در استفاده از اين تركيبات دقت كافي صورت نگيرد مي تواند عوارض خطرناكي مانند فشار خون و آسيب به كليه را به همراه داشته باشد.
متاسفانه در باشگاه هاي ورزشي و در بين مربيان عقايد و باورهاي اشتباهي در مورد مصرف مواد غذايي و استفاده از مكمل ها و پروتئين ها وجود دارد كه هيچ پايه و اساس علمي ندارند. براي مثال برخي از مربيان به ورزشكاران توصيه مي كنند از آب، مواد شيرين يا مواد غذايي كه نشاسته دارند استفاده نكنند. اين يكي از باورهاي اشتباه در بسياري از باشگاه هاست و برخلاف تصور عموم اين مواد باعث افزايش وزن بعد از ورزش كردن نمي شوند. در برخي از باشگاه ها به ورزشكاران توصيه مي شود براي افزايش وزن از پروتئين ها استفاده كنند در حالي كه اين روش ها تاثير زيادي بر تناسب اندام ندارد. در افرادي كه دچار كمبود وزن هستند، مصرف يك قاشق غذاخوري پودرهاي پروتئين مي تواند مفيد باشد اما مصرف بيش از حد آن ممكن است آسيب هاي جدي به بدن وارد كند.


                                           

غيرمجازها
اين روزها استفاده از انواع هورمون هاي نيروزا ميان جواناني كه تب داغ تناسب اندام و عضلاني شدن را در سر دارند رايج شده است. بعضي از اين ورزشكاران كه هم ورزشكار حرفه اي و هم مبتدي جزو آنها هستند، بدون توجه به عوارض هورمون ها و فقط براي رسيدن به هدف كاذبي كه در سر دارند سلامتي شان را به خطر مي اندازند.
بعيد به نظر مي رسد ورزشكار باشيد و براي يك بار استفاده از اين هورمون ها به شما پيشنهاد نشده يا اسم آنها در باشگاه ها به گوش تان نرسيده باشد. دانشمندان دريافته اند استروئيدهاي آنابوليك مي توانند رشد ماهيچه هاي اسكلتي را در جانوران آزمايشگاهي تقويت كنند. پس از اين كشف، وزنه برداران و بدنسازان و سپس ورزشكاران ساير رشته هاي ورزشي از اين تركيبات استفاده كردند. به اين ترتيب، استفاده نادرست از استروئيدها در ميان ورزشكاران شايع شد.

اين داروها براساس تنوعي كه دارند، تاثيرات منفي مختلفي بر سيستم غدد بدن بر جاي مي گذارند و به شدت بر غدد جنسي تاثير منفي دارند. برخي از اين داروها مي توانند كاهش عملكرد و اندازه غدد جنسي، عقيم شدن و حتي مرگ را به دنبال داشته باشند، گذشته از اين موارد هورمون هاي رايج در بدنسازي حتي آثار منفي بر كبد و كليه ها هم مي گذارند.

بايد اين واقعيت را گفت كه ورزش نكردن به مراتب خطر كمتري از ورزش كردن با مصرف هورمون و مكمل هاي سرشار از ناخالصي دارد.

خطرات مصرف چربي سوزها
سيستم گوارشي بدن وظيفه دارد غذاهايي را كه مي خوريد هضم كند و ماده مغذي موجود در مواد غذايي را در قسمت هاي مختلف بدن توزيع كند. قرص هاي چربي ساز مانع از رسيدن مواد مغذي كافي به قسمت هاي مختلف بدن مي شود و تمام مواد غذايي را به عنوان چربي دفع مي كند. نرسيدن مواد مغذي به بدن باعث سوء هاضمه، گرسنگي و پايين آمدن وزن مي شود.
شما بايد بدانيد كه هنگام ورزش كردن، براي كاهش وزن، چگونه مي توان چربي را از بدن دفع كرد. دانستن اين روش ها نه تنها براي حذف سلول هاي چربي اضافه بلكه براي دفع سموم موجود در چربي ها هم مهم است. شما با افزودن مواد خاص به رژيم غذايي روزانه خود مي توانيد روند كاهش وزن را سرعت ببخشيد. مصرف آب، دانه سويا، ميوه جات و سبزي ها و استفاده از چاي سبز مي تواند بسيار در روند چربي سوزي و دفع سموم از بدن شما كمك كند.

هورمون هاي استروئيدي
انواعي از داروها كه از هورمون جنسي مردانه مشتق شده و براي تقويت عضلات استفاده غيرقانوني دارند. وجود اين مواد در خون و ادرار ورزشكاران به عنوان دوپينگ محسوب مي شود. استفاده از اين داروها به خصوص در خانم ها باعث ريزش موي سر، عضلاني شدن بيش از حد و به صورت مردانه، پرمويي، اختلال سيستم باروري و بم شدن صدا مي شود.
گاه اين عوارض حتي بعد از قطع مصرف داروها نيز باقي خواهد ماند. استفاده از اين داروها در مردان هم با وجود اينكه اين مواد مشتقات تستسترون هستند، به خاطر سركوب سيستم ترشح هورمون مردانه دروني، باعث كوچك شدن بيضه ها، عقيمي و بيماري پروستات مي شود. علاوه بر اين، عوارض كبدي مثل سرطان هاي كبدي و عوارض رواني شديد اين داروها تا سال ها بعد بيمار را آزار خواهد داد.
                    
تزريق انسولين براي افزايش انرژي
انسولين جزو داروهاي بيماران ديابتي است كه بدن آنها به طور طبيعي قادر به ترشح اين هورمون نيست. برخي ورزشكاران علاوه بر سوماتوتروپين (هورمون رشد) انسولين را هم به كار مي گيرند تا اينكه اثر هورمون رشد را بهبود بخشند.
افراد عادي ممكن است با يك بار تزريق انسولين دچار افت قند خون شديد و شوك هيپوگليسمي ناشي از آن شوند، به كما بروند و هيچ وقت هم از اين كما زنده و سالم بيرون نيايند. به اين ترتيب تزريق انسولين به هيچ فرد سالمي صرفا براي افزايش حجم يا انرژي توصيه نمي شود.
                                               

استروئيدهاي آنابوليك؛ تهديد سلامت قلب و عروق
زمانيكه فردي خودسرانه شروع به مصرف استروئيدهاي آنابوليك مي كند، تعادل كلسترول خونش به هم مي ريزد. از طرف ديگر مي تواند خشكي و شكنندگي عروق خوني را هم به دنبال داشته باشد. همچنين استروئيدها مي توانند پارگي مويرگ ها و افزايش فشار خون را به دنبال داشته باشند. گاهي اين افزايش فشار خون تا ابد با فرد خواهد ماند. مصرف مداوم انواع استروئيدها افزايش چربي بد و تري گليسريد خون و كاهش چربي خوب خون را در پي خواهد داشت. با اين حساب تمام اين عوامل دست به دست هم مي دهند و زمينه ابتلاي فرد به بيماري مزمن و ناگهاني قلب و عروق را فراهم مي كنند.
                                                         

پمپاژهاي خطرناك
بدنسازان هميشه از پمپاژ خوني عضلاني يا اصطلاحا دم كردن بدن به عنوان يكي از نشانه هاي برنامه تمرين خوب استفاده مي كنند در حالي كه پمپاژ خوني ضمانتي براي رشد عضلات نيست بلكه تنها يك نشانه است براي اينكه متوجه شويد آيا بدن به تمرين پاسخ و واكنش لازم را نشان داده يا اينكه دچار تمرين زدگي و تمرين بيش از حد شده است.

وقتي كه بعد از انجام چند ست تمريني عضلات تان سرشار از خون مي شوند و دم مي كنند، متوجه خواهيد شد كه تمرين در روند درستي قرار دارد ولي متاسفانه بعضي از افراد از اين مسئله سوء برداشت داشته اند و به تازگي دارويي تحت عنوان پمپاژ خوني را وارد بازار كرده اند؛ به صورتي كه ورزشكار اين دارو را قبل از شروع تمرين مصرف مي كند و ضربان قلب و فشار خونش بالا مي رود، سپس شروع به تمرين مي كند كه متاسفانه بايد گفت اين روش بسيار خطرناك است و مي تواند فرد را دچار عوارضي همچون ايست قلبي، آسيب رساندن به كبد و كليه كند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.