یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

درمان كامل آرتروز در موشها براي نخستين بار

۱ بازديد

درمان كامل آرتروز در موشها براي نخستين بار

دانشمندان براي اولين بار توانسته‌اند بطور كامل آرتروز را در موشها درمان كنند. اين دارو كه يك ماده فعال زيست‌فناورانه شامل دو جزء تركيب شده است، به زودي بر روي انسان آزمايش خواهد شد. يكي از اجزاي اين دارو، پيامرسان سيستم ايمني بدن موسوم به اينترلوكين 4 است. پژوهشهاي پيشين نشان داده‌اند اين پيامرسان از موشهاي مبتلا به آرتروز در برابر آسيبهاي استخواني و غضروفي محافظت مي‌كند. محققان موسسه ETH زوريخ يك پادتن را بر مبناي اصل قفل و كليد با اينترلوكين 4 تركيب كرده و به شكلي از پروتئين متصل كردند كه تنها در بافت ملتهب در بيماريهاي خاص يافته مي‌شود. 
در اين پژوهش محققان با چند محصول درماني توانستند براي اولين بار بيماري آرتروز را بطور كامل در موشها درمان كنند. آرتروز نوعي بيماري است كه باعث تورم دردناك مفاصل بدن مي‌شود. كپسول مفصلي متورم شده و بيماري همچنين مي‌تواند در زمان پيشرفت خود، غضروف و استخوانها را از بين ببرد. حدود 0.5 تا يك درصد مردم جهان به اين بيماري دچار هستند. تاكنون پزشكان از داروها مختلف براي كند يا متوقف كردن پيشرفت بيماري استفاده مي‌كردند، اما اكنون محققان موسسه ETH درماني ايجاد كرده‌اند كه درمان آرتروز در موشها را به سطح جديدي رسانده است: آنها پس از انتقال دارو، درمان كامل حيوانات را مد نظر قرار دادند. 
به گفته محققان، اينترلوكين 4 در نتيجه تركيب با پادتن، به نقطه‌اي از بيماري مي‌رسد كه مولكول همجوشي درون بدن تزريق مي‌شود. اين امر اجازه دسترسي براي متمركز كردن ماده فعال در منطقه بيماري را مي‌دهد. محققان از يك مولكول همجوشي كه آن را «پادتن مسلح» مي‌نامند، بر روي يك مدل موش مبتلا به آرتروز استفاده كردند. آنها در كنار ساير داروها به بررسي تركيب مولكول همجوشي با داروي دگزامتازون پرداختند كه در حال حاضر براي بيماري آرتروز در انسان استفاده مي‌شود. هنگامي كه پادتن و دگزامتازون به تنهايي مورد استفاده بودند، تنها باعث آهسته شدن روند بيماري در موشها مي‌شدند اما با تركيب آنها، نشانه‌هاي آرتروز بعد از چند روز از بين رفت.

منبع:
سايت علمي نخبگان جوان - صفحه اصلي



تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد